În continuare:
1. Reclamație: firma ca executant al lucrărilor sau ”meșterul local”?
1.1. Muncă ilegală și reclamații
În zilele noastre, este dificil să găsești un executant bun, accesibil și corect, precum și un furnizor de servicii. Acesta este motivul pentru care se întâmplă adesea ca oamenii să se bazeze pe recomandările prietenilor, de la forumuri sau alte surse de informare. Asemenea recomandări duc adesea la „știi-totul”, prieteni ai prietenilor sau cunoștințe ale cunoștințelor. Atunci când strângeți oferte pentru proiectul dvs., acești „meșteri locali” sunt cei care vor oferi cel mai mic preț. Deși ideea de a economisi bani este tentantă, nu vă lăsați la astfel de propuneri. Cei care lucrează ilegal nu au asigurare, de obicei nu aveți grijă de siguranța la locul de muncă și adesea execută munca neprofesionist.
1.2. Activitate înregistrată
Dacă munca este prestată de o persoană fizică fără activitate înregistrată, aceasta prestează munca în mod ilegal. Acest lucru este valabil și în cazul în care o persoană fizică are o firmă, adică un meșteșugar independent, dar nu este înregistrat pentru activitatea pe care o desfășoară. Un exemplu în acest sens ar fi un liber profesionist care are înregistrat service-ul propriu pentru reparații auto, dar nu pentru lucrări de construcții, deși este un constructor excelent cu experiență.
Munca ilegală este definită de Codul Muncii prevede amenzi atât pentru indivizi, cât și pentru companii, adică pentru persoanele care lucrează ilegal, dar și pentru cei care au făcut posibilă o astfel de muncă. Totuși, nu este vorba doar de amenzi pentru muncă ilegală. Se riscă mult mai mult. Dacă cel care face acoperișul, lucrează la negru și cade de pe un acoperiș, s-ar putea confrunta cu o cerere de despăgubire foarte mare și, eventual, răspundere penală. Bineînțeles, dispare orice posibilitate de a confirma o garanție sau de a contesta greșeli. Tocmai pentru că riscurile sunt numeroase și legate de un mare număr de factori diferiți, iar rezultatele sunt foarte incerte și potențial periculoase, vă sfătuim să evitați orice fel de tranzacție în întuneric. Deși poate părea ieftin, dacă ceva nu merge bine, vă poate costa mult mai mult decât dacă treaba a fost făcută și făcută la cele mai mari prețuri.
Indiferent de ce antreprenor este vorba, trebuie să acordați atenție faptului că acesta este o persoană juridică, înregistrată pentru a se angaja într-o anumită activitate. Aceasta înseamnă că trebuie să aibă o companie deschisă, o activitate complementară sau să acționeze ca antreprenor independent.
2. Reclamație cu sau fără factură?
La noi, pentru lucrări mai mici, oamenii decid deseori să lucreze fără facturi, chiar și atunci când executantul are firmă înregistrată. Atunci când înlocuiți parchetul, cu ocazia zugrăvitului sau chiar executării fațasei, puteți fi tentat să angajați pe cine mai ieftin ”fără factură”. Chiar dacă inițial nu decideți să faceți nimic fără facturi, executantul poate propune ca măcar o parte a platei să fie în numerar.
Se pare că o mulțime de bani pot fi economisiți astfel. Și așa este, dar numai până când, desigur, apar probleme. Însăși propunerea executantului de a gestionara fără factură mărturisește neprofesionalismul acestuia și poate fi un semn al unor complicații ulterioare.
Factura este dovada serviciului prestat și este un document necesar, care nu este doar obligatoriu conform Legii privind taxa pe valoarea adăugată, ci este important și pentru valabilitatea garanțiilor sau reclamațiilor. De aceea cereți mereu factura care trebuie să fie în conformitate cu oferta sau contractul de construcție. Nu plătiți niciodată avansuri fără a deconta contractul și obligațiile reciproce. Se poate întâmpla ca antreprenorul să nu mai apară pe șantier după plata avansului.
Fără factură, o reclamație nu este posibilă, sau este lăsată la bunul plac al antreprenorului, iar din punct de vedere juridic nu are efect juridic.
3. Oferte si contract de construire
3.1. Oferta exactă a executantului
Chiar înainte de a vă decide să realizați proiectul, va trebui să știți ce fel de lucrare doriți să finalizați, câți bani aveți disponibili și cât de mult vă grăbiți. Astfel de formalități nu sunt necesare pentru proiecte mai mici și reparații rapide, dar atunci când planificați lucrări care vor implica o miză financiară mai mare, este bine să fiți pregătiți. Va fi mult mai ușor pentru executantă să realizeze oferta dacă fotografiați situația existent și măsurați totul exact, precizați cantitățile, suprafața în metro pătrat și notați ce doriți să faceți. Doar cu o descriere precisă a dorințelor dumneavoastră și informații detaliate, puteți solicita contractantului să pregătească o ofertă potrivită.
Dacă este vorba despre construirea unei case, renovarea unui apartament sau alte proiecte mai mari, este necesar ca un arhitect sau proiectant să facă măsurătorile - o listă a lucrărilor de construcții și meșteșuguri care să definească cu precizie toate lucrările, termenele și cantitățile necesare a materialelor.
3.2. Estimare aproximativă a costurilor
Mulți antreprenori vor pretinde că pot estima prețul lucrării „pe ochi” sau vor spune că nu are rost să pierzi timpul cu întocmirea ofertei. S-ar putea chiar să vă convingă să începeți munca cât mai curând posibil, iar apoi, spre surprinderea dvs, prețul inițial convenit verbal va crește vertiginos când vă va înmâna prima factură.
3. Cuprinsul ofertei
O ofertă compusă structural este o demonstrație a seriozității și profesionalismului companiei sau meșterului. Vă recomandăm să solicitați o cotație defalcată în articole individuale pentru fiecare job solicitat. Nu uitați de posibila îndepărtare a materialelor și curățarea clădirii și a mediului după finalizarea lucrărilor, pe care antreprenorii știu adesea să săriți peste.
Componentele de bază ale ofertei sunt:
- numele contractantului sau furnizorului de servicii,
- Numele clientului,
- numărul ofertei,
- data ofertei și perioada de valabilitate,
- lista de piese si materiale cu preturi,
- termeni și condiții de plată,
- sigiliul și semnătura contractantului.
5. Contract de construcție
5.1. Ce este un contract de construcție?
Pentru proiectele mai mici, este suficientă o ofertă bine pregătită pe care o semnați în calitate de client și o confirmare de plată în avans, dacă a făcut obiectul contractului. Totuși, mai ales în cazul proiectelor mai mari. precum construirea unei case sau renovarea unui apartament, este necesar un contract de construcție valabil care să reglementeze precis relația dintre client și executantul lucrărilor. Contractul obligă antreprenorul să execute un anumit set de servicii la prețul convenit într-o anumită perioadă. Clientul se obligă să plătească contractantului pentru prestarea acestor servicii. În plus, în contractul de constructțe puteți specifica și alte detalii care vor proteja clientul ți antreprenorul de diverse eventualități.
5.2. Componentele contractului de construcție
Contractul de construcție trebuie încheiat în scris și se incheie numai atunci când toate lucrările definite în acesta au fost finalizate.
Componentele esențiale ale unui contract clasic de construcție pentru construcția unei case sunt:
- numele contractantului și numele clientului,
- obiectul contractului și definirea lucrărilor suplimentare,
- definirea documentației de proiect, cum ar fi PZI, lista lucrărilor de construcție,
- pretul contractului,
- calculul lucrărilor și calculul situațiilor,
- termeni și metoda de plată,
- obligațiile contractantului și ale clientului,
- termene de executare a contractului cu începerea lucrărilor și definirea întârzierilor,
- penalități contractuale pentru întârziere,
- recepția lucrărilor și calculul final, corectarea erorilor,
- garanție și perioade de garanție,
- alte articole relevante pentru contractele de afaceri.
6. Reclamații: ce să faci când ceva nu merge bine?
6.1. Înregistrare erori și avertismente
Atâta timp cât totul decurge conform planului, nu există nicio problemă. Antreprenorul este obligat să execute lucrări artizanale și de construcții în mod profesional conform proiectului specific și în conformitate cu oferta dată și cu normele și standardele aplicabile. Cu toate acestea, erorile sau inconsecvențele pot apărea de multe ori. Este de datoria dumneavoastră să alertați contractorul dacă și când observați că ceva nu este în regulă. Erorile sau deficiențele pot fi deja semnalate în timpul realizării proiectului, dar pot apărea și după preluarea clădirii și mult timp după finalizarea lucrărilor. În funcție de momentul sesizării problemei, în perioada de la momentul construcției până la apariția defectului, le împărțim în vicii evidente și ascunse și vicii de așa-numita soliditate a obiectivului, care sunt definite de Legea privind relațiile obligaționale. În calitate de cumpărător al unui apartament sau al unei case, sunteți protejat de Legea cu privire la protecția consumatorului .
6.2. Defecte evidente și reclamația lor
Dacă ați descoperit deja erori sau discrepanțe în timpul implementării proiectului, acestea sunt erori evidente. O greșeală evidentă poate fi un perete postat greșit într-o clădire nouă, izolația prea subțire, tencuială crăpată sau alte defecte care sunt clar vizibile la fața locului. Acestea sunt greșeli care trebuie corectate imediat, deoarece fără eliminarea lor casa în ansamblu nu va funcționa deloc. Este de datoria dumneavoastră să anunțați imediat executantul. Dacă ați cumpărat un apartament, vânzătorul este obligat să înlăcure defectele în termen de o lună pe cheltuiala sa, la cererea dumneavoastră scrisă. O greșeală evidentă trebuie corectată și de către antreprenor. Trebuie să depuneți o cerere de corectare a unei omisiuni evidente în scris și, de asemenea, vă recomandăm să faceți o fotografie a stării și să o comparați cu planul, care arată clar că este o eroare de construcție.
Dacă executantul lucrărilor nu accept să repare greșelile, aveți dreptul să îl dați în judecată.
6.3. Reclamații privind unele defecte mai puțin evidente
O altă problemă sunt erorile mai puțin evidente. Sunt elemente care nu au fost executate în conformitate cu planul PZI și caietul de sarcini dat, deși în sens tehnic funcționează. Aceasta include detalii de implementare diferite față de cele specificate în PZI și se referă atât la implementarea estetică, cât și la tehnică. Dacă, să zicem, antreprenorul a instalat jaluzelele altfel decât v-ați imaginat și așa cum a afirmat PZI, aveți dreptul să vă plângeți cu privire la montarea lor, chiar dacă jaluzelele funcționează perfect altfel. Antreprenorul trebuie să îndeplinească toate cerințele dumneavoastră în ceea ce privește estetica, metodele și materialele de instalare etc. Faptul că ceva funcționează nu înseamnă că este suficient, adică că îndeplinește cerințele contractate și plătite. În Legea cu privire la protecția consumatorului, acestea sunt articolele care se referă la neconcordanțe.
Vă recomandăm să urmăriți îndeaproape desfășurarea lucrărilor și să faceți fotografii dacă este necesar, iar toate acordurile privind calitatea așteptată, termenii și prețul serviciului trebuie să fie în scris. Contractele primite prin e-mail sunt valabile și ca dovadă a acordului. Dacă este o muncă mai solicitantă sau dacă vă așteptați la o performanță atipică cu detalii non-standard și speciale, trebuie să trimiteți prin e-mail contractantului instrucțiuni detaliate, schițe, exemple de referință ale performanței la care vă așteptați. În acest fel, veți avea dovada că a fost familiarizat cu calitatea așteptată și dificultatea lucrării, iar în cazul în care lucrarea nu a fost efectuată în conformitate cu parametrii sau caracteristicile date, puteți solicita acestuia o reclamație. Acest lucru se aplică și în cazul în care serviciul este efectuat corect din punct de vedere tehnic, dar nu în conformitate cu așteptările dumneavoastră (de exemplu, diferite detalii, materiale etc.).
Pe de altă parte, dacă antreprenorul consideră că un detaliu sau metodă de execuție ar trebui schimbată sau ajustată, deoarece metoda de lucru prevăzută nu este fezabilă din anumite motive, el este obligat să vă avertizeze în prealabil. Împreună cu antreprenorul trebuie să găsiți o soluție care să fie posibilă atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere estetic. În niciun caz, antreprenorul nu poate, în mod independent, fără acordul dumneavoastră scris, să ajusteze detaliile și să decidă la fața locului o altă implementare, pentru că în acest caz aveți dreptul să faceți o reclamație!
6.4. Garanție pentru defecte ascunse
Unele erori nu pot fi văzute la prima vedere în timpul predării obiectului. Multe inconsecvențe în construcție pot apărea doar în timp. Acest lucru se aplică în special părților vitale ale clădirii: dacă există o scurgere a acoperișului, deformare pe fațadă, dacă există o eroare la instalații sau hidroizolații prost executate. Dacă apar astfel de probleme, este necesar să reacționați rapid. Trebuie să anunțați în scris antreprenorul sau vânzătorul în cel mult 8 zile după ce ați descoperit defectul ascuns. În termen de o lună, vânzătorul trebuie să depună o notificare despre cauzele erorii și modul în care o astfel de eroare va fi eliminată. Are la dispoziție maximum două luni pentru a corecta greșeala. Cu toate acestea, dacă defectul este de așa natură încât interferează cu utilizarea proprietății sau o pune în pericol, de exemplu, dacă o conductă de apă s-a spart, defectul trebuie înlăturat imediat.
Legea dispune că înlăturarea neajunsurilor ascunse le puteți reclama până la doi ani după executarea serviciului sau cumpărarea proprietății.
6.5. Garanție de zece ani pentru scăpări în rezistența construcției
Cele mai grave defecte care pot apărea pe clădire sunt defectele de rezistență a structurii. Vorbim despre omisiuni care amenință soliditatea și funcționalitatea clădirii și fac imposibilă locuirea sau folosirea acesteia. Dacă pe perete apar fisuri pentru că casa se așează neuniform, dacă acoperișul curge și înmoaie structura, sau hidroizolația prost executată, duce la pătrunderea apei în subsol, se consideră un defect și lipsa de soliditate a structurii. Antreprenorul este responsabil pentru astfel de erori și este obligat să le elimine. Garanțiile sunt menționate în contractul de construcție, dar această răspundere nu poate fi exclusă. Aceasta înseamnă că puteți cere corectarea neajunsurilor ascunse la zece ani de la cumpărarea sau executarea lucrărilor.
6.6. Garanțiile producătorului și valabilitatea acestora
Una sunt erorile cauzate de munca antreprenorului, iar alta este garanția producătorului pentru produsele sale. Producătorii sistemelor de fațadă, sistemelor de acoperiș, hidroizolații și alte componente vitale pentru construcții, pot oferi până la câteva decenii de garanții asupra calității produselor lor.
Firmele pentru fațadele de contact dau o garanție de 10 până la chiar 25 de ani, pe când sistemele de acoperiș au de obicei o garanție de 15 până la 40 de ani.
Pentru a realiza dreptul la garanție, trebuie să știți că acoperișul și fațada sunt un sistem unic. Aceasta înseamnă că executantul nu trebuie să înlocuiască anumite elemente cu altele. Tencuiala de finisare a sistemului de fațadă al unui producător nu poate fi înlocuită cu o tencuială ieftină a altui producător. Acest lucru nu numai că pune sub semnul întrebării calitatea performanței, dar și cererea dumneavoastră de garanție va fi respinsă de producător. Pentru a solicita îndeplinirea obligațiilor din garanție aveți nevoie de:
- o factură care să ateste achiziționarea tuturor elementelor care fac parte din sistemul de fațadă, acoperiș și altele asemenea,
- o copie a cardului de garanție,
- informații despre proiect și locație.
Factura și copia cardului de garanție îl puteți primi imediat după realizarea serviciului, așa că nu uitați la aceste două documente!