În primul rând, vom defini ce este asfaltul. Este vorba despre un strat compus din agregate de piatră de diferite granulații, omogenizate cu bitum rezultând cea mai importantă proprietate pe care o are asfaltul, și anume elasticitatea.
În prezent asfaltul înregistrează interes și accesibilitate mai mari decât înainte. Prețul asfaltării pe metru pătrat a devenit mult mai accesibil, astfel că nu mai este rezervat doar pentru suprafețele publice și drumuri, ci este din ce în ce mai des folosit și pentru pavarea căilor de acces și aleilor din curte. Asfaltul ca placare exterioară are numeroase avantaje, dar și anumite dezavantaje, despre care vom discuta în continuare.
Am menționat că asfaltul a devenit mai accesibil, așa că vom atinge și subiectul prețului orientativ al acestuia. Cât costă asfaltarea? Prețul asfaltării depinde de pregătirea substratului și de numărul de straturi. Pentru lucrările pregătitoare trebuie să plătiți aproximativ 6 EUR/m². Un strat de asfalt costă în jur de 15 EUR/m², iar asfaltul în două straturi, care este mai dur și mai uniform, costă în jur de 18 EUR/m².
Căutați pe cineva căruia să-i încredințați asfaltarea? Trimiteți o cerere către specialiștii în asfalt din zona dvs. - gratuit și fără obligații!
Care sunt avantajele asfaltării în comparație cu alte tipuri de suprafețe?
În primul rând, vom sublinia durabilitatea și longevitatea. Asfaltul este un material de lungă durată, iar suprafețele asfaltate, cu o întreținere corectă, pot dura câteva decenii, fără probleme. Când vine vorba de durabilitate, un argument în favoarea acestei caracteristici este faptul că drumurile asfaltate sunt parcurse zilnic de vehicule grele, suportând astfel o mare sarcină.
Când vine vorba de drumurile de acces din curte, care sunt folosite și pentru vehicule, precum și de parcări, una dintre cele mai bune soluții este asfaltul. De aceea, asfaltul este o alegere tot mai frecventă pentru suprafețele exterioare.
Un alt avantaj, care face ca asfaltarea să fie pentru mulți peferată în defavoarea pavajului, este ușurința întreținerii. Suprafețele asfaltate nu necesită aproape nicio întreținere. Al treilea avantaj este rapiditatea cu care se realizează asfaltarea. Asfaltarea se efectuează foarte rapid, iar suprafața va fi gata de utilizare într-un timp foarte scurt.
Pentru asfaltarea unei suprafețe de aproximativ 300 de metri pătrați sunt necesare doar câteva ore.
Suprafețele asfaltate se caracterizează și printr-o bună drenare, adică nu permit formarea de bălți, iar apa de ploaie se scurge eficient.
Așa cum am menționat deja, prețul asfaltului a devenit mai accesibil și acum este o alegere mai economică decât betonarea. De exemplu, costul lucrărilor de betonare pentru o casă medie este de aproximativ 50 EUR pe m². Cu toate acestea, și suprafețele din beton sunt durabile, la fel ca și cele asfaltate.
Pe lângă preț, asfaltarea mai are un alt avantaj important față de betonare și plăci de beton. Asfaltul este rezistent la expunerea și acțiunea sării de drum. Din acest motiv, asfaltarea se evidențiază ca o soluție bună pentru căile de acces pentru automobile din jurul casei, precum și în locurile unde se parchează mașina.
Asfaltul este unul dintre cele mai durabile și rezistente materiale, chiar dacă îl presărați cu sare în fiecare iarnă. Zăpada se curăță ușor de pe el, nu reține nisipul și pietrișul.
Există posibilitatea ca o suprafață din beton care s-a deteriorat sub influența sării să fie acoperită cu un strat de asfalt pentru a preveni deteriorarea ulterioară, fără a ridica excesiv nivelul substratului.
Care sunt dezavantajele asfaltării?
Cu toate acestea, este important de subliniat că avantajele menționate ale asfaltului vor depinde în primul rând de competența instalării acestuia, în special de calitatea lucrărilor pregătitoare. Lucrările pregătitoare sunt importante și pentru pavarea curții, însă, în cazul suprafețelor pavate, dacă o placă se deteriorează sau se sparge, o puteți scoate și înlocui cu una nouă, adică reparațiile ulterioare nu necesită un efort special. Acest lucru nu este valabil pentru asfaltare. De aici rezultă cel mai mare dezavantaj al asfaltului - reparațiile sunt extrem de costisitoare. Dacă, din cauza unei pregătiri necorespunzătoare a substratului, asfaltul se lasă sau crapă, întreaga suprafață trebuie reasfaltată sau vor rămâne vizibile permanent „peticele”.
Un avantaj al asfaltului este buna drenare, dar numai dacă asfaltarea este realizată profesional. Constructorii profesioniști trebuie să evalueze precis terenul, să determine pantele care trebuie să fie de minimum doi procente, deoarece apa de pe suprafața asfaltată trebuie să se scurgă, adică să nu se formeze bălți.
La săparea terenului nu trebuie neglijată scurgerea apei de ploaie. Terenul trebuie să aibă o pantă de 2%, adică 2 centimetri pe metru liniar. Se recomandă și instalarea de grătare și rigole pentru scurgerea apei.
Deși am spus că prețul asfaltării este mai mic decât cel al betonării, nu este mai mic decât cel al pavării curții. Deși meșterii taxează diferit în funcție de material, substrat și modelul pavajului, pavarea este în general mai ieftină. Pavarea cu cuburi de granit costă de obicei aproximativ 5-11 EUR/m², pavarea cu plăci de beton aproximativ 10 EUR/m², iar pavarea cu plăci de behaton costă aproximativ 6 EUR/m²
De asemenea, asfaltul se poate deteriora din cauza scurgerilor de ulei sau sub acțiunea agenților abrazivi. Pe asfalt, în timp, dacă se conduce mereu pe aceeași rută sau se parchează în același loc, pot apărea urme de anvelope sau crăpături „înflorite”.
Și, în final, dar nu mai puțin important - aspectul estetic. Pentru mulți, aspectul monolitic al asfaltului este cel mai mare dezavantaj al acestui material. Pavarea curții poate fi realizată cu diferite materiale, care se vor integra ușor cu restul exteriorului într-un ansamblu armonios. O altă alternativă pentru curți, pe care mulți o consideră mai bună decât asfaltarea, este betonul imprimat. Betonul imprimat imită astăzi diverse materiale și este disponibil într-o gamă largă de culori. Poate fi realizat chiar și cu logo-ul unei firme, hotel sau restaurant.
Cum se efectuează asfaltarea?
Asfaltarea, la fel ca pavarea, se realizează în etape. Asfaltul nu se așează direct pe substratul de pământ. Oricare ar fi tipul de asfalt ales, vor fi necesare lucrări pregătitoare realizate profesional. Acesta este condiția pentru ca asfaltul să fie durabil și să reziste cu succes tuturor sarcinilor - greutatea vehiculelor, temperaturilor ridicate și fluctuațiilor de temperatură, împrăștierii de sare. Mai întâi este necesară excavarea terenului, apoi adăugarea a două straturi de granulat (piatră spartă de anumite granulații și nisip pentru drenaj, adică pentru evacuarea apei), mai întâi granulat mai mare și apoi mai mic. După aplicarea primului strat, înainte de a aplica al doilea, acesta trebuie nivelat uniform. Grosimea acestui așa-numit tampon de granulat variază între 30 și 50 de centimetri, în funcție de sarcina preconizată a suprafeței asfaltate.
Pentru a obține un substrat stabil și solid, care să ofere un suport adecvat pentru stratul de asfalt, este necesară compactarea.
Dacă substratul pentru asfaltare nu este realizat corespunzător, poate apărea tasarea terenului, crăparea asfaltului și formarea de gropi.
Trebuie menționat încă un aspect important în ceea ce privește asfaltarea - realizarea bordurilor. Dacă acestea nu sunt realizate corect, asfaltul se va crăpa. Prin crăpăturile de la suprafață, apa poate pătrunde în straturile inferioare și le poate deteriora.
Apoi urmează asfaltarea în unul sau două straturi.
Este suficient asfaltul într-un singur strat sau în două straturi?
Vă întrebați dacă un singur strat de asfalt va fi suficient de durabil sau dacă asfaltarea în două straturi este cu adevărat necesară? Asfaltarea într-un singur strat este mult mai ieftină, dar nu suportă sarcini mari. Prin urmare, este utilizată în principal pentru asfaltarea aleilor pietonale, a căilor de acces care sunt mai puțin folosite. Dacă grosimea acestuia este de aproximativ 6 centimetri, este destinat pentru sarcini mai ușoare ale suprafeței (până la 3,5 tone), iar fracția de piatră este de 0-16 milimetri. Pentru sarcini mai grele (până la 8 tone), grosimea asfaltului într-un singur strat ar trebui să fie de aproximativ 7 centimetri, iar fracția de piatră de asemenea de 0-16 milimetri.
Asfaltul în două straturi este destinat suprafețelor care sunt circulate și unde vehiculele - autoturisme și vehicule mai grele - se vor deplasa continuu. Mai întâi se aplică un strat de asfalt cu granulație mai grosieră, iar apoi un strat cu granulație mai fină. Primul strat, cel grosier, are o grosime de aproximativ 5 centimetri, iar al doilea strat, cel de granulație fină, adaugă încă 3 centimetri. După aplicare, ambele straturi trebuie să fie bine compactate cu un compactor.
Asfaltul în două straturi este o soluție mai calitativă și durabilă. Asfaltarea în două straturi este o alegere bună pentru garaje și parcări, deoarece acestea sunt expuse la sarcini continue.
În plus, asfaltul în două straturi, datorită celui de-al doilea strat neted, reprezintă o suprafață cu un finisaj mult mai fin, având astfel o valoare estetică mai mare, fiind mai rezistent la diferite deteriorări și deformări, chiar și la temperaturi ridicate. Totuși, asfaltul în două straturi este o opțiune mai scumpă.
Acestea sunt doar date orientative. Grosimea corespunzătoare a asfaltului se stabilește la fața locului, în urma inspecției terenului. Alegerea va depinde în mare măsură de destinația suprafeței: dacă este vorba despre un drum de acces, o curte, o alee; de tipul încărcăturii: ușoară, medie sau grea, de locația obiectului, dar și de bugetul disponibil.
Nu se recomandă asfaltarea pe timp ploios, deoarece în acest caz masa de asfalt se lipește mai greu de stratul suport și crapă mai ușor.