1. Mobilier accesibil pentru înălțimea copilului
Alegeți piese de mobilier, precum scaune, mese si rafturi, adaptate la înălțimea copilului. În acest fel, îi veți permite să ajungă singur la jucăriile, cărțile și hainele lui, stimulându-I astfel independența. Metoda Montessori recomandă să se asigure copilului un pat adaptat pentru dezvoltarea și progresul sănătos.
În acest caz, nu este vorba de un pat „clasic” cu laturi înalte sau un gărduleț, ci o înălțime adaptabilă a patului - de fapt un pat fără picioare, care se află pe podeaua în sine. Copilul poate astfel să stea în siguranță, să se întindă și să se ridice oricând dorește. Patul poate fi protejat ușor cu pesă nu cadă în timp ce doarme.
2. Mai puțin este mai mult
Limitați numărul de jucării din cameră. În acest fel, veți ajuta copilul să se concentreze mai bine și să aprecieze mai mult ceea ce are, iar pe de altă parte, camera nu va fi supraaglomerată. Dacă este posibil, ar trebui să oferiți suficient spațiu pentru ca copilul să se miște și să se joace liber. De asemenea, este bine atunci când există jucării care sunt folosite pentru a dezvolta abilitățile motorii și simțul echilibrului copiilor. Cu ele, copilul își va îmbunătăți abilitățile și cunoștințele.
Limitați numărul de jucării care pot fi disponibile copilului la un moment dat, pentru a elimina existența unui număr mare de posibilități, deoarece acest lucru duce la suprasolicitarea și saturarea atenției.
Pentru a menține interesul și a oferi varietate fără a aglomera spațiul, rotiți jucăriile și materialele cu regularitate - lăsați-le pe cele vechi și oferiți altele noi, apoi, după un timp, aduceți-le din nou pe cele vechi și puneți deoparte cele noi.
3. Alegeți materiale naturale
Atunci când cumpărați jucării și mobilier, ar trebui să optați pentru materialele naturale precum lemnul, bumbacul și lâna. Aceste materiale nu numai că sunt mai sigure de utilizat, ci și mai plăcute din punct de vedere esthetic, dar și mai durabile.
4. Zone diferite pentru diferite activități
Dacă spațiul vă permite, împărțiți camera în zone dedicate pentru diferite activități. Poate fi un colț de lectură, un loc de joacă, dar și un colț creativ. Procedând astfel, veți ajuta copilul să înțeleagă cum să-și organizeze spațiul și să-și gestioneze timpul.
Pe lângă jucăriile alese care oferă distracție, chiar și pentru copiii mai mari, adăugați elemente precum o balanță, rafturi sau dulapuri cu sertare și compartimente multiple în care copiii își pot depozita jucăriile sau produsele creative. Pentru copiii mai mari, este important să aibă o masă mai mică unde să creeze, să deseneze, să picteze sau să învețe să scrie și să citească.
5. Siguranța pe primul loc
Puteți face o cameră mai sigură acoperind marginile ascuțite, asigurând stabilitatea mobilierului și îndepărtând obiectele mici care pot fi un pericol de sufocare. Deși metoda Montessori datează de la începutul secolului al XX-lea, bazele (siguranței) rămân aceleași. Singurul lucru care ar putea fi adăugat la acesta este protecția pentru prize și alte pericole, „moderne”.
6. Viața este o creație
Deja am atins subiectul creativității. Pe scurt, oferă copilului dvs. spațiul în care îți poate dezvolta abilitățile creative. Accesul ușor la hârtie, vopsele, cretă și alte materiale îi va stimula imaginația și voința de a crea.
7. Lumina naturală
Pe cât posibil, camera ar trebui să fie iluminată cu lumină naturală. Dacă există o fereastră, aceasta ar trebui să fie suficient de jos în așa fel încât copilul să poată privi prin ea. Conectarea cu natura este cheia unei bune dezvoltări mintale.
8. Stabilirea ordinii și rutinei
Învață-ți copilul să păstreze ordinea arătându-i cum să lase jucăriile deoparte după ce se joacă. În acest fel, ei nu numai că vor învăța beneficiile curățeniei și menținerii igienei, ci vor dezvolta și simțul responsabilității și ordinii. Vă amintiți de zicala: „Obișnuința este cămașa de fier”? În acest caz, este o modalitate excelentă de a ghida copiii, deoarece obiceiurile dobândite de timpuriu sunt foarte greu de pierdut pentru tot restul vieții. Astăzi este vorba despre jucării, mâine despre obiceiurile de muncă.
*Despre metoda Montessori
Metoda Montessori a fost introdusă în 1907 de medicul și educatorul italian Maria Montessori. Unul dintre liniile directoare de bază ale pedagogiei ei este „ajută-mă să fac asta”. Activitatea ei științifică s-a bazat pe observarea copiilor și a abilităților lor naturale de învățare. Ea a descoperit că copiii învață cel mai eficient într-un mediu stimulant care le sprijină independența și le permite să învețe prin cercetare activă. Maria Montessori a subliniat importanța unui mediu pregătit, adaptat nevoilor și capacităților copilului, care să permită copilului să-și dezvolte autodisciplina și independența printr-o alegere liberă a activităților. Ideile ei inovatoare despre educație sunt încă baza multor abordări pedagogice din întreaga lume și inspiră atât părinții, cât și educatorii să creeze un mediu care îi ajută pe copii să-și atingă potențialul maxim.